home
Perfecte moord
Kan iemand mij vertellen waarom ik Kill Bill zo mooi vind? (We hebben het hier over het tweede deel). Het verhaal stelt niet zoveel voor. Eigenlijk gebeurt er niet zoveel. En toch zit ik twee uur lang geboeid te kijken, ik vind het zelfs jammer dat het dan al is afgelopen. Ik had nog zo een uurtje langer in de wereld van Tarantino willen blijven.

Het heeft iets te maken met sfeer (of liever sferen) die met veel gevoel voor perfectie wordt neergezet. Maar ik kan er nog niet echt een vinger opleggen. Graag reacties.

Hier mijn anekdote bij Kill Bill Vol. 1

P.S.
Ga ook naar Kill Bill Vol. 2 om erachter te komen waarom Superman zich onderscheidt van andere superhelden.
28 04 04 - 20:46 | | film | een ractie | §


21 grams
Drie jaar geleden alweer was ik op vakantie in Spanje. Het boek dat ik van huis had meegenomen was uit en op de gok kocht ik, in Sevilla, een boek van Paul Auster, Moon Palace. In het Engels, niet in het Spaans. In dat boek geeft Auster ineens heel belangrijke informatie weg, hij verklapt zomaar een belangrijk plot in het verhaal. Daarna gaat het verhaal door, maar toch blijft het spannend, ook al weet je nu waar het heen gaat. Dat is heel knap van Paul Auster.

Gisteren zag ik 21 Grams. De film bestaat uit een aantal verhaallijnen die bij elkaar komen. Maar alle verhaallijnen zijn in stukjes geknipt en door elkaar gehusseld. Na een uur heb je echter een goed beeld van het verhaal en hoe alles bij elkaar komt… maar dan moet je nog een uur. Een uur lang wordt alles wat je al wist voor je uitgespeld, er wordt niets aan de verbeelding overgelaten. Een uur lang wacht je op die ene scène die het beeld dat je had geconstrueerd helemaal omgooit, maar die komt niet. Elke scène bevestigt wat je al wist. Spannend wordt het niet meer.

Als de invuloefening eindelijk klaar is, trekt de maker je ook nog eens een paar stappen naar achteren om met hem het Ravensburger-schilderij van een afstandje te bekijken. De algemene les wordt getrokken en de titel wordt ook nog even uitgelegd. Zelfs dat mag je niet zelf doen.

Dat de film uiteindelijk toch de moeite waard is om te zien komt eigelijk alleen door acteerprestaties van Sean Penn en Naomi Watts die hun rol erg overtuigend neerzetten. Dat dan weer wel.

P.S.
Hoe lang geen pauze in Tuschinski?
22 04 04 - 12:30 | | film | zes reacties | §


Flmpgn
Deze week weinig nieuws op speelfilmgebied dat mijn aandacht trok. Of het moet de Nederlandse film Beat zijn die de filmacademiestudent David Verbeek in zijn vrije tijd voor 500 euro maakte. Over een jongen die op zijn kantoor steeds meer van de werkelijkheid vervreemd raakt. NRC Handelsblad: ‘Op het laatst zit hij alleen op een skippybal of pingpongt hij tegen zichzelf op een leegstaande verdieping van het gebouw waarin zijn bedrijf gevestigd is. Hij raakt uitgeblust, opgebrand, vervreemd.’

Veder ben ik benieuwd naar The Fog of War, een documentaire over (of eigenlijk een interview met) Robert S. McNamara, minister van defensie van de VS tijdens de Vietnam-oorlog. Tijden de Tweede Wereldoorlog was hij al verantwoordelijk voor de bombardementen op Japan. Hij weet van zichzelf dat hij een oorlogsmisdadiger is, ware het niet dat hij aan de winnende kan stond.

In De Groene Amsterdammer las ik deze week het zoveelste artikel over The Passion of the Christ. Dit keer wordt Jezus geanalyseerd door een psychoanalyticus die tot de conclusie komt dat Jezus eigenlijk een soort Oedipus is die zichzelf voor zijn lusten laat straffen. Maarja, komen psychoanalytici daar niet altijd tot die conclusie?

Van 14 tot en met 21 april vindt het Amsterdam Fantastic Film Festival plaats.
09 04 04 - 12:30 | | film | reageer | §


Flmpgn
‘Het schandaal is beter dan de film’ schreef Arnon Grunberg vorige week over The Passion of the Christ. Het Parool geeft de film dan ook maar één ster, en toch wil ik die film zien. Gewoon om te weten waar iedereen nu over valt (of juist niet).

Verder was ik benieuwd naar The Dreamers, de nieuwe film van Bernardo Bertoluci over drie jonge mensen tijdens de studentenopstand in Parijs. Maar NRC Handelsblad kopt ‘Bertoluci mist zeggingskracht’ en Het Parool besluit met ‘Kan het clichématiger?’ Misschien wacht ik toch maar tot de dvd bij de videotheek ligt.

Ook 21 grams had mijn aandacht getrokken met een trailer in de bioscoop. Maar deze film van Alejandro Gonzáles Inarritu (Amores perros) wordt door Het Parool ‘Een puzzel die te makkelijk is’ genoemd en NRC schrijft ‘Mooi gefilmd, aardig verzonnen, maar zonder betekenis. (…) Het is namaak’.

Het positiefst is Het Parool nog over The Return (drie sterren). ‘De film is een met bijbelse en mythologische verwijzingen doorspekte thriller, die meer vragen oproept dan beantwoord.’ Volgens NRC is de film zelfs zo vaag dat ‘de kans dat de toeschouwer er enigszins geërgerd op reageert niet ondenkbeeldig [is]’.

Toch maar naar The Passion dus. Want wie vandaag met een levensgroot kruis op zijn schouder bij de kassa komt, mag gratis naar binnen.
01 04 04 - 13:20 | | film | vijf reacties | §



Powered by Pivot 1.15


xml feed rss 2.0   xml feed Atom





alle content © zebra



top