Paars
Vanwege de actualiteit huurde ik dit weekend de dvd van De Dominee, een film geïnspireerd op het leven van de in 1991 geliquideerde drugsbaron Klaas Bruinsma. In de bioscoop zag ik zondag Diep, een fijngevoelig drama over een meisje dat haar seksualiteit ontdekt.Qua genre hebben beide films niks gemeen, het contrast tussen de kille onderwereld en de warme close-ups uit Diep kan bijna niet sterker zijn. Toch is er een belangrijke overeenkomst. Ze spelen zich beide af in de jaren zeventig.

Diep speelt zich niet alleen af in de jaren zeventig maar ademt die uit. De film lijkt door een filter van vergeelde polaroids te zijn opgenomen. Scandinavische behangetjes, bruin met oranje lampen, vakantie naar Frankrijk, vrije seks, NVSH en echtscheiding zijn maar een paar elementen die me bijna een rebirthing bezorgen. Zelfs een tijdloos ontworpen bank wordt met een paarse bekleding onmiskenbaar in de tijd geplaatst. Als je er op gaat letten, ga je je afvragen of de attribuutverzorgers niet te veel hun best hebben gedaan. Maar de film is sterk genoeg om niet in de bruine plafonds en donkergroene badkamertegeltjes te verdrinken.Omdat misdaad van alle tijden is, zijn de jaren zeventig in De Dominee iets minder nadrukkelijk aanwezig. Maar ook daar moeten de makers veel plezier hebben gehad met het bij elkaar zoeken van in perfecte staat verkerende Renault 4’tjes, bruine tv’s met opbollende beeldbuis en paarse gordijnen. Alleen het trainingsjackje van Tygo Gernandt is ook vandaag de dag weer hip.

Toch viel me één anachronisme op in Diep. Als Heleen haar vader komt opzoeken op haar kantoor vraagt hij gemaakt opgewekt ‘Hoe gaat ie?’ Dat heb ik voor de grijze telefooncellen uit het straatbeeld verdwenen nog niemand horen zeggen.

13 11 05 - 21:38


twee reacties:

leuke bank zeg!!!!
marga - 14 11 05 - 16:52


Ja! Alleen jammer dat ie paars is :-)
Zebra - 14 11 05 - 16:57